Cum îţi defineşti un obiectiv FAST

Cum îţi defineşti un obiectiv FAST

Toţi am auzi deja despre metoda SMART pentru fixarea obiectivelor, dar se vorbeşte foarte puţin despre metoda FAST. 

Principiile de bază ale metodei FAST sunt destul de similare cu ale metodei SMART, diferă doar abordarea.

 

 

F – Discută-ţi obiectivul frecvent.

 

Trăim într-o lume dinamică care este în continuă schimbare, iar această schimbare permanentă ne poate influenţa obiectivul pe termen lung.

Poate ne propunem ca în 6 luni să lansăm un produs care nu există momentan pe piaţă. Dar după cele 6 luni, aflăm că există deja produse similare lansate pe piaţă şi cu capacităţi mai bune decât cel lansat de noi.

Aici intervine o primă diferenţă între SMART şi FAST. Asta deoarece un obiectiv FAST se va discuta zilnic.

Această discuţie are ca rol să ne ţină concentraţi pe obiectivul nostru. Totodată evaluăm constant progresul, astfel ştim mereu unde ne aflăm şi ce ajustări trebuie să facem. Şi nu mă refer aici la ajustări doar de traseu, dacă ne-am abătut, ci inclusiv la ajustarea obiectivului în sine dacă condiţiile cadru se schimbă.

 

A – Ambiţios

În abordarea SMART aveam “realizabil”, doar că un obiectiv realizabil nu înseamnă neapărat că am dat totul iar dacă nu dăm totul nu avem parte nici de progres.

În abordarea FAST, obiectivul va fi “ambiţios”. Bineînţeles că acesta trebuie să poată fi realizat, dar totodată trebuie să ne şi provoace să ieşim din zona noastră de confort şi să ne facă să devenim mai buni.

 

S- Specific

La fel ca şi în cazul SMART, un obiectiv ambiţios şi des discutat trebuie să fie specific şi măsurabil.

Altfel nu vom putea urmări progresul şi nici nu vom şti când l-am îndeplinit.

Într-o lume în schimbare, adaptabilitatea este foarte importantă, dar pentru a te adapta la ceva trebuie să ştii exact la ce, cum şi cât. Iar astea le poţi şti doar dacă ai un obiectiv specific şi măsurabil.

 

T – Transparent

Un obiectiv trebuie să fie transparent şi accesibil tuturor celor implicaţi în realizarea lui.

Un prieten îmi povestea că el nu ştie niciodată ce primă primeşte deoarece nu cunoşte parametrii după care se calculează. Cu alte cuvinte el are un obiectiv, dar nu ştie exact care este acesta sau când este îndeplinit 100%.

În metodologia FAST un obiectiv va fi făcut public. Astfel acesta este transparent pentru toată lume şi în plus ne conferă o motivaţie în plus. Nimănui nu-i place să nu îşi îndeplinească obiectivele pe care le-a făcut publice.

 

După cum aminteam la început, este mai mult o diferenţă de acronime şi abordare.

Care credeţi că este cea mai potrivită metodă?

Facebook Comments

Lasă un răspuns