Creşterea însemnă schimbare

Creşterea însemnă schimbare

Schimbarea face parte din procesul de creștere; fără schimbare nu poate exista nici creștere.

În acest context, realizăm că pentru a ne dezvolta, pentru a crește, este nevoie să acceptăm schimbarea, să renunțăm la ceva pentru a face loc la altceva.

Am experimentat şi eu acest aspect acum câţiva ani când mi-am propus să citesc mai mult. În realitate, îmi propusesem să citesc, pentru că trecuse multă vreme fără să mai citesc ceva. Dar, ca multi alţii, m-am lovit de scuza: nu am timp.

Şi mă gândeam cum să lungesc ziua, cum să o fac de 25 de ore astfel încât să pot citi o oră pe zi. Doar că după cum probabil aţi aflat deja, acest lucru este imposibil.

În schimb avem posibilitatea să ne gestionăm cele 24 de ore zilnice. Lipsa timpului nu ţine de timpul în sine ci de gestionarea defectuoasă a acestuia, cu stabilirea unor priorităţi false care nu se îndreaptă spre obiectivul nostru.

De aceea, pentru a câştiga timp este nevoie să învăţăm să prioritizăm. Cu alte cuvinte să luăm timp de la o activitate pe care o facem în prezent şi să îl alocăm altei activităţi noi.

Dacă este vorba de mediul de afaceri, putem face acest lucru prin delegarea anumitor sarcini spre altcineva. Astfel, putem face altceva cu timpul rămas. La fel, dacă este vorba de viaţa privată, putem renunţa la activităţi care nu ne aduc valoare.

Putem renunţa cu uşurinţă la timpul în care stăm în faţa calculatorului sau la tv, pentru a face alte activităţi mai productive, cum ar fi sportul, cititul sau plimbatul în aer liber.

 

Susan Krauss Whitbourne, Profesor de psihologie la universitatea Massachusetts din USA, spunea că : „Renuntarea la un obicei înseamna ruperea legăturii dintre comportamentul în cauză şi recompensa pe care acesta o oferă. În cazuri extreme, se poate renunţa la un obicei instant, cum ar fi în cazul în care inhalezi fumul de ţigară şi acesta îti provoaca o stare imediată de rău fizic. Dar în general nu există un interval standard în care poţi renunţa la un obicei. Poţi reuşi însă, s-o faci in cateva saptamani.”

Aşa cum preciza şi Pr. Whitbourne, renunţarea la un vechi obicei se poate dovedi foarte provocatoare. Este nevoie de conştientizare şi perseverenţă pentru a reuşi.

Pentru a nu ne lăsa mintea să folosească argumentul: nu am timp, este indicat să ne gândim dinainte de unde „scoatem” timpul necesar noii activităţi. Cu alte cuvinte, la ce renunţ?

 

 

Cine își propune să citească o oră în fiecare zi, va gasi logic „renunț la tv și citesc în timpul acesta”.

Cu toate acestea, când ajungem acasă „obosiţi” și vedem telecomanda, parcă o mână magică ne obligă să ne întindem în fotoliu și să pornim tv-ul. Această mână magică nu este altceva decât subconştientul care încearcă să ne blocheze în zona lui de confort inventând tot felul de sczue.

În creierul nostru se duce o luptă continuă între mintea conştientă care este orientată spre lucruri noi şi mintea subconştientă căreia îi place rutina.

Creșterea însă, este un proces conștient, care nu poate avea loc decât dacă conștientizăm nevoia de creştere, de acţiune. Este vorba de un întreg proces care adesea nu are loc peste noapte.

Cea mai importantă armă a conştientului este acţiunea imediată.

Ori de câte ori am conştientizat că trebuie să schimbăm ceva, este important să o facem atunci. Orice amânare, orice întârzâiere îi va oferi timp subconştientului să găsească argumente contra acţiunii pe care ne-o dorim.

În cartea sa Psiho-cibernetica, Maxwell Maltz scria că „ESTE NEVOIE DE MINIMUM 21 DE ZILE PENTRU CA O IMAGINE MENTALA VECHE SA SE DIZOLVE SI ALTA NOUĂ SĂ SE FORMEZE.”

Chiar dacă procesul nu este foarte uşor la început, cu cât trece timpul subconştientul nostru va începe să suprascrie vechile obiceiuri cu cele noi. Astfel, ne va fi din ce în ce mai simplu. Dacă repetăm o activitate zilnic  pentru o perioadă mai mare de timp, acest lucru ne va intra în rutină. Iar când vom reuşi asta, subconştientul va lucra pentr noi, nu împotriva noastră.

Programaţi-vă activităţile şi ţineţivă de plan, doar aşa puteţi să înlocuiţi o rutină nesănătoasă cu ceva bun, care vă aduce valoare.

După cum menţionam mai sus, pentru a obţine rezultate avem nevoie de timp. De aceea este indicat să divizăm obiectivul mare în unele obiective mai mici. Astfel vom avea reuşite şi pe traseu, nu va fi nevoie să ajungem la final pentru a vedea rezultate.

Este foarte important să ne axăm pe noi, să ne fixăm obiective în raport cu noi, nu în raport cu alte persoane. Uneori ne dorim să mergem la sală pentru că ne-a motivat un coleg care arată bine şi ne-am dori să arătăm ca el.

Acest aspect este bun ca factor declanşator dar nu trebuie niciodată se ne fixăm obiectivul în raport cu acesta. Noi nu vom putea controla activitatea celorlalţi, iar dacă aceştia nu stau pe loc, va fi nerealist să ne gândim că îi vom ajunge foarte curând.

Faceţi-vă o evaluare corectă astăzi, iar mâine încercaţi să fiţi mai buni. Astfel veţi progresa zi de zi.

Crescând de la o zi la alta, mintea noastră va avea câte un succes în fiecare zi, implicit şi subconştientul va include succesul în rutina noastră zilnică. Acesta este felul nostru de a ne crea propriul „noroc”.

Se poate întâmpla însă ca într-o zi să nu reuşim să facem ceea ce ne-am propus; nu este relevant dacă din vina noastră sau din cauza  anumitor lucruri neprevăzute. Important este să revenim mereu la obiectiv. Ba mai mult, este indicat ca în ziua următoare să recuperăm şi ce nu am făcut în ziua precedentă. Astfel, rămânem conectaţi la progres.

În final, fiecare alege dacă îşi doreşte să crească sau să rămână blocat în zona de confort. Factorii externi sunt doar o iluzie, alegerea este în fiecare dintre noi. Alegeţi creşterea!

Facebook Comments

Lasă un răspuns