Ce nu vrea șeful să audă de la tine

Ce nu vrea șeful să audă de la tine

În relația cu șefii, uneori, uităm că și aceștia sunt oameni și au propriile sentimente, trăiri și probleme. Deși ne percepem managerul ca pe cineva care are cheia pentru toate problemele noastre, în realitate, acesta este cel care are nevoie de soluții și rezolvări de la noi.

Am alcătuit în cele ce urmează o listă cu mai multe afirmații pe care managerii nu vor să le audă:

 

1. „Nu se poate/Nu pot“

Propozițiile care încep cu ,,Nu” au tentă negativistă și denotă neîncredere. De cele mai multe ori, nu avem cum să ne dăm seama dacă ceva este posibil sau nu atât timp cât nu am încercat. Răspundeți în schimb cu ,,Haideți să încercăm” sau imaginati-va cum ar fi daca ati executa  sarcina astfel încât să puteți scoate în evidență semnele de întrebare pe care le aveți. De exemplu: dacă schimbăm operatorul, o să avem aceeași lungime de bandă pentru server? Acest gen de abordare are două scopuri: unul legat de cum sunteți dvs. perceput și al doilea este menit să răspundă la o nelămurire fără să sune negativ. Cu siguranță, v-ați gândit ,,Nu se poate deoarece…”. Scoateți sintagma ,,Nu se poate” din propoziție și axați-vă doar pe motivul pentru care credeți că nu se poate folosind întrebări deschise, de ex. ,,Cum o să facem cu…”.

 

2. „Nu ai dreptate“ 

Sa-i spui sefului,,Nu ai dreptate”, poate e  una dintre cele mai de evitat afirmații. Chiar dacă în general nu este așa, șefii cred, adesea, că ei au mereu dreptate, iar un angajat care pune asta la îndoială este privit cu scepticism. Deși aceasta nu este o atitudine de lider, este totuși o realitate cu care angajații se confruntă în viața de zi cu zi si de aceea este mai bine să abordăm cât mai diplomatic situația. De regulă, credem că cineva nu are dreptate deoarece noi știm altceva și considerăm că informația noastră este cea corectă. Totuși, trebuie să luăm în considerare posibilitatea ca șeful să fie cel care are de fapt dreptate. În acest caz, vă veți izola într-un colț din care vă va fi foarte greu să mai ieșiți. Prudența, în schimb, nu a făcut rău nimănui care a încercat-o. Expuneți-vă ”adevărul” dvs. fără să îl negați pe al șefului, de exemplu ”Eu știam că trebuie să facem întâi de toate…”. Astfel, fie aflați că informația dvs. nu mai este de actualitate, fie ”seful” va avea poate o perspectivă la care nu s-a gândit. În orice situație, dvs. sunteți în avantaj.

 

3. „Asta nu-i treaba/jobul meu“ 

Fișa postului este adesea o înșiruire vagă de activități, iar managerii nu se limitează la aceasta. Gândiți-vă la o promovare: de unde poate stii șeful dvs. dacă vă potriviți pentru o nouă poziție dacă nu vă vede implicat și acționând deja în acea direcție? Este adevărat și faptul că nu întodeauna primim sarcini extra în vederea lărgirii orizonturilor profesionale și a unei eventuale promovări. În aceste situații, trebuie să abordăm situația într-o manieră neutră, de exemplu: ,,Stiu că Alin se ocupa de asta, vreți să îl ajut?” sau în cazul în care chiar nu vă pricepeți să faceți sarcina respectivă puteți spune ,,As face cu drag,  dar nu știu programare în HTML, eu mă ocup doare de …”.

 

4. „NU“ 

În orice domeniu refuzurile sunt destul de greu de digerat cu atât mai mult când vin de la un angajat. La fel ca în celelalte situații, adesea în spatele unui refuz se află un argument. Înlocuiți ,,Nu” cu acel argument. De exemplu: ,,Vii cu noi la fotbal?” răspundeți în schimb: ,,Am făcut deja o programare la dentist”. Astfel, deși nu ați folosit cuvântul NU, ați reușit să transmiteți faptul că nu o să mergeți la fotbal. Oamenii tind să fie înțelegători dacă le dezvăluim motivele pentru care nu facem așa cum vor ei.

 

5. „Nu știu“ 

S-ar putea să nu aveți răspunsuri la orice întrebare și este normal să fie așa, doar că un simplu ”Nu știu” lasă problema în mâinile șefului, pe când acesta își dorește să o delege, de aceea un ,,Nu știu acum, dar mă interesez” este mai mult decât binevenit. Astfel, deși nu l-ați ajutat pe moment, i-ați luat șefului o problemă, acum este responsabilitatea dvs. să vă interesați și să veniți cu un răspuns.

 

6. „Am o problemă“ 

Deși rolul unui lider este acela să le rezolve problemele angajaților, adesea este reticent când vine vorba de a accepta și mai multe ”probleme”. Acesta se va gândi ,,Am și eu deja atâtea probleme, acum îmi aduci și tu una”. Acum dacă o gândim dintr-o pespectivă pragmatică, adesea noi nu avem nevoie de fapt de o ”rezolvare”, ci mai degrabă de o aprobare. Avem, de exemplu, o problemă la un motor, în loc să sărim direct ”Am o problemă la motor”, putem spune ,,Motorul nu mai funcționează, m-am interesat deja și costul reparației este de x lei, iar unul nou costă y lei, cum vreți să procedez mai departe?”. În acest caz, deși ați adus în discuție o problemă, aceasta este inteleasa doar ca o informare de vreme ce ați adus cu dvs. și două soluții viabile. Astfel, reducând timpul de rezolvare al problemei la o simplă decizie ați câștigat timp și energie pentru șeful dvs.

 

7. „Vreau să îmi faceți un favor“ 

Trebuie să înțelegeți că șeful, oricât de bună ar fi relația dintre voi, nu este prietenul dvs. Nu îi cereți niciodată ceva ce nu le poate oferi tuturor angajaților. Gândiți-vă că lucrați într-un magazin care este deschis într-o zi de sărbătoare și îi cereți șefului un favor: să vă lase liber. Cum ar fi dacă toți angajații i-ar cere același favor, cine ar mai deschide magazinul? Dacă există o înțelegere de a se lua libere prin rotație sau alt criteriu transparent atunci este posibil, altfel vă puneți într-o lumină proastă în fața colegilor și totodată îl puneți într-o situație ingrată și pe șeful dvs.

 

8. „Scuze“ 

Scuzele și explicațiile sunt doar informări ale unor treburi nefăcute sau neterminate la timp. Chiar dacă există situații în care nu dvs. sunteți vinovatul pentru treaba nefăcută, o scuză nu vă rezolvă problema. Explicați-i șefului care sunt motivele pentru care nu ati incheiat ceea ce v-a cerut, dar fără să sune a scuză. De exemplu ,faceți curățenie și nu mai merge aspiratorul; dacă lăsați treaba așa până vă vin musafirii, nu cred că lumea va fi mulțumită. Anunțați în schimb  ,,S-a stricat aspiratorul, ce facem, cumpărăm unul nou?”, astfel șeful dvs. este informat și poate lua o decizie în cunoștință de cauză.

 

9. „Bârfa“ 

Chiar dacă șeful dvs. vă ascultă ”bârfa”, asta nu înseamnă că îi face plăcere. Toată lumea știe că cel care bârfește la un moment dat te bârfește. Acum nu cred că există un șef care să își dorească să fie bârfit, de aceea, de regulă, va încerca să se distanțeze de persoanele care răspândesc bârfa. Nu fiți acea persoană.

 

10. „Vorbe negative despre companie/colegi“ 

Acesta este un subiect foarte sensbil. Chiar dacă șeful dvs. nu este în cele mai bune relații cu șefii lui, asta nu înseamnă că va accepta ca cineva să vorbească negativ despre aceștia sau despre companie. Nu trebuie să uităm că nu suntem prizonierii unei companii, iar dacă viziunile noastre nu mai coincid, putem oricând pleca. Un șef va vedea drept un act de lașitate faptul că deși vă primiți salariul de la companie, o denigrați în public. Cât despre colegi, nici un șef nu își dorește în echipă un angajat care nu se poate integra și care tot timpul are ceva de comentat la adresa celorlalți. Da, există situații când trebuie să relatăm o faptă negativă a unui coleg, dar aceasta trebuie să fie într-o manieră profesionistă și obiectivă, strict legată de activitatea de la job. Uneori, angajații îți vorbesc de rău colegii doar pentru a le diminua acestora calitățile și de a fi ei mai bine văzuți de către șef. Nu uitați însă că, la un moment dat, și șeful a fost în poziția dvs. și probabil a avut de suferit din pricina unor colegi care au ”băgat strâmbe” la șeful. Acum, cu siguranță, nu-i va aprecia pe acei angajați care fac asta.

 

 

Cu siguranță există mai multe lucruri pe care managerii evită să le audă. Dacă aveți și alte exemple lăsați-le într-un comentariu.

Facebook Comments

Lasă un răspuns